5 superfoods der giver energi og velvære

Har du hørt om de såkaldte superfoods? Superfoods er madvarer med et ekstraordinært højt indhold af vitaminer, mineraler og antioxidanter. De kan gøre underværker for din krop, og hjælpe dig med at komme i form og få mere energi i hverdagen. I dette indlæg kigger vi nærmere på 5 superfoods, der kan hjælpe dig med at få det bedre.

Grønkål:

Grønkål er en fantastisk grøntsag. Den indeholder intet usundt og indeholder intet fedt og har et lavt kalorieindhold. Til gengæld er grønkål et sandt overflødighedshorn af sunde og helbredsfremmende stoffer: Grønkål har et højt indhold af fiber og næringsstoffer, og utrolig rig på mineraler (bl.a. jern) og vitaminer (fx Vitaminerne A, C og K), som helbreder, forebygger og hjælper kroppens forskellige organer il at holde kroppen sund og rask, fx er grønkål fyldt med antioxidanter, og er antiinflammatorisk, og sænker kolesteroltallet.

Af de lidelser hvor grønkål har en helbredende – eller forebyggende effekt kan især fremhæves en række livstruende sygdomme fx i det kardiovaskulære system eller en række kræftsygdomme, Alzheimers, immunforsvaret. Listen er endnu længere, men billedet af, at kål og især grønkål er kongen af superfood burde være tydeligt.

Upolerede brune ris:

Upoleret brune ris er en ”langsom” energikilde, som giver en længerevarende mæthedsfornemmelse. Upoleret brune ris indeholder et kulhydrat som forøger stofskiftet og er dermed med til at forbrænde fedt. Desuden har upoleret brune ris forsat den yderste skal som indeholder fiber, vitaminer og mineraler.

Avocado:

Avocao er en letfordøjelig superfood i en klasse for sig selv, ikke alene fyldt – men proppet med gavnlige med stoffer: Beta-sitosterol som har en kolesterol-nedsættende effekt, Vitamin E, kalium, foulinsyre og kostfibre. Men måske det vigtigste er antioxidantet Lutein, som udover at beskytte mod prostatakræft, og har en gavnlig kardiovaskulær effekt samt beskytter mod grå stær.

Tang:

I fremtiden vil tang sandsynligvis komme til at indtage en mere central plads på spise bordet. Dels er der let adgang til tang, og dels indeholder tang en række stoffer, som gør tang til et effektivt superfood. Af gavnlige stoffer i tang kan dels fremhæves en række vitaminer, mineraler og aminosyre, som sammen med kostfiber, og fravær at kalorier, er med til at stabiliserer blodsukker-niveauet, og giver dig en mæthedsfølelse i længere tid

Gojibær:

Den sidste superfood er Gojibær. Gojibær er ikke alene sunde, men smager godt, så man også kan få lokket superfood i mand og børn.  Gojibær har 50 gange så meget C-vitamin som appelsiner, og indeholder udover proteiner også 18 forskellige aminosyre, hvilke også omfatter de essentielle aminosyrer. Gojibærrene sænker kolesterolniveauet, og styrker det kardiovaskulære system. Goji-bærrene indeholder mange antioxidanter, hvilket hjælper mod infektioner og ledbetændelser.

Desuden menes gojibærrene at hjælpe på nattesøvnen, og at have en foryngende effekt på kroppen.

Ovenstående giver rigtige gode grunde til at tage nogle af ingredienserne med i sine retter, når man laver mad, uden at man behøver at gå på en hyperrestriktiv diet. Kombiner dine kostændringer med yoga i Lyngby, så gør du et stort stykke arbejde med at passe på dig selv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *