Søvnproblemer

Insomni er en helt almindelig (men frustrerende) ting

Søvnløshed er desværre en ret udbredt ting blandt den Danske befolkning. Det kan opstå af mange forskellige ting og påvirker mange mennesker hvert eneste nat. Søvnløshed kan både være langvarig og kortvarig, men begge dele er selvfølgelig en meget forstyrrende og besværlig ting at håndtere for det enkelte individ og kan påvirke dagligdagen meget. Der kan som nævnt være mange forskellige grunde til søvnbesvær – kortvarig som langvarig. Søvnløshed, som også kaldes insomni, opstår desværre ofte grundet følelser der ikke helt er som de skal være, som blandet sorg angst og andet der er forstyrrende for tankerne når man skal sove. Insomni kan dog også forekomme af mere almindelige og medgørlige grunde som sengen man sover i, rummet man sover i, lyde eller andet der fysisk kan forstyrre ens søvn. Ligegyldig grunden til søvnløsheden, er det selvfølgelig svært for individet at håndtere.

Råd imod søvnproblemer

Insomni gode rådDer er mange råd mod både søvnproblemer og til forebyggelse af søvnløshed, ligegyldig grunden til det beklastende problem. En af de grunde kan blandt andet være sengen, eller madrassen man sover på. Hvis denne ikke er god nok, kan det påvirke ens søvn så meget at der opstår insomni. Hvis du gang på gang oplever problemer når du ligger dig ned i sengen og skal til at sove, er det klart et tegn på at der er noget galt. Om end det er sengen du sover i, eller tankerne der påvirker dig, skal der gøres noget ved det. Søvn er noget af de vigtigste for menneskets velære og helbred.

Hvis du oplever søvnbesvær er flere gode råd du kan følge, for at gøre din søvn mere besværsfrig, god, normal og jævn. Et godt råd du kan bruge når du kæmper med insomni er at genoverveje det miljø du sover i, herunder blandt anden sengen du sover i, samt selve rummet, og specielt temperaturen du sover i. Man siger at den bedste temperatur at sove i er mellem 16 og 18 grader. Her skal du yderlige huske at lufte ud i rummet, før du ligger dig til at sove om aften. Det er dog ikke sikkert at det er selve rummet der er skyld i dine søvnproblemer – da det jo kan opstå af mange grunde. Her er det en god ide at tænke over hvad der reelt set kan være grunden til dine søvnløse nætter. Det kan måske være at du stresser lidt for meget over arbejde? Så er det helt essentielt at du ikke arbejder lige inden sengetid, eller tager abejdet med i sengen om natten. Dine urolige nætter kan dog desværre også være et tegn på psykiske problemer som angst og depression. I denne situation er det bedste råd du kan følge – at tale med din læge.

Som nøvnt før, er søvn noget af det vigtigste for menneskets helbred og velvære, både fyssik og psykisk. Men selvom søvn er så essentielt for mennesket, er urolig søvn og søvnløse nætter dog stadig meget udbredt og almindeligt blandt den danske befolkning.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *